Monday, June 25, 2012

Al-Quran vs Portable Play Station (PSP)


"Sesungguhnya dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang." 
(Ar-ra'ad:28)



Kadang-kadang nak lakukan sesuatu yang baik pun kita rasa malu..

sebab apa?

Sebab masyarakat pandang yang baik itu adalah sesuatu yang menyampah!

“Jadi kepada diri ini! yang selalu malu untuk melakukan kebaikan kerna takut akan lontaran caci maki puji muji masyarakat sekeliling hendaklah menapis malu itu dan laksanakanlah tanpa malu!”

PersepsiMasyarakat:  Al-Quran hanya boleh dibaca dirumah sahaja takpun di masjid..

SuaraMisteri:  Owh.rupanya Al-Quran nie dibaca masa kat dalam rumah dan masjid sahaja ek? Jadi memang ada ditulis dekat al-Quran baca kat rumah jer.. Tak pernah aku jumpa dekat al-Quran tue ada tulis ‘FOR HOUSE & MOSQUE ONLY’ ... [angguk-angguk sket] kalau PSP tue boleh plak nak bawa & main dimana-mana...

“Biarlah masyrakat menyampah dengan kita lama-lama dorang akan terbiasa lah tue.. selagi kita tak buat sesuatu yang baru dan menjadi kebiasaan bagi mereka selagi tue persepsi dorang tue solid dan tak akan berganjak..”

Jom! Sama-sama kita selalu baca surat dari kekasih [Allah]  kita sepertimana kalian membaca mesej dari kekasih [manusia] kalian..

Bumi ini milik Allah s.w.t jadi kita berhak membaca kata-katanya dimana-mana kita berada!

“Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahNya), dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang. Dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai. ( 7:205)”

“And do thou (O reader!) Bring thy Lord to remembrance in thy (very) soul, with humility and in reverence, without loudness in words, in the mornings and evenings and be not thou of those who are unheedful.. [7:205]”


No comments:

Post a Comment