Sunday, March 15, 2015

Ini Terbaik


Menyedarkan manusia. Itulah Aku.

Bagi aku masa untukku berkata,  bagiku aku masa untukku bercerita.

Masih segar lagi dalam ingatan masa mula-mula menyapa tarbiyah mencalit iman kepada hati-hati mutarabbi.

Ahhhh, susahnya nak selami hati budak-budak ni. Hampir saja aku putus asa.

Pernahkah mendengar kisah nabi Yunus as?
Seandai aku putus asa membina manusia maka jadilah aku seperti nabi Yunus di telan ikan Nun.

Kenapa nak putus asa. Hati manusia kan Allah yang pegang. Jadi kerja  memberi hidayah ini hanya kerja Tuhan. Manusia tak perlu masuk campur. 

Kerja kita hanyalah menyedarkan manusia yang sedang nyenyak tidur dalam kelalaian.

Nak tarik hati-hati mutarabbi. Tarik dengan fitrah manusia itu sendiri. Apa fitrah manusia? 
Tarik dengan kebaikan. Apalagi?
MAKANAN. haha! Yang paling ketara..

Sikit demi sikit. Saat demi saat. Minit demi Minit, Jam demi jam. Hari demi hari. 

Hubungan kami makin mendekat. Wahai manusia, aku sebagai manusia ingin berkata:

Bermuayasyah lah dengan mutarabbi anda setiap saat, minit, jam, hari, minggu, baru ada manifestsainya. Bukan hanya bergaul mesra di dalam bulatan yang engkau sangkakan gembira itu. Bukankah itu namanya syok sendiri? 

Manusia janganlah lagaknya seperti Tuhan. Nak paksa mutarabbi jadi seperti kita. Ingatlah manusia tidaklah semua seperti kita. Mohon tajdid kan niat balik.

Yang penting mutarabbi kita itu sentiasa membuat kebaikan. Tidak putus-putus umpama air sungai mengalir.

Aku impikan mereka ini lebih baik dari aku. Bergerak lebih laju lagi dari aku. Ameen.

Sebanyak mana aku menyayangi mutarabbi ku. 
Dan akhirnya seorang murobbi akan meninggalkan mutarabbinya..

Adakah ini rasanya bila melepaskan sesuatu yang kita dah mula sayangggg~

Last usrah kami:
Feb 2015


No comments:

Post a Comment